Det autentiske menneske - en forskers bekendelser

Jeg er ph.d.-studerende i historie. Mit job er derfor at afdække de forrygende eksistenser, der har påvirket det samfund, som vi er en del af. Denne blog vil blive dedikeret til at hylde disse eksistenser... og at fortælle upassende jokes.

Name:
Location: Århus, Denmark

Friday, August 25, 2006

It's a bird. It's a plane. No, it's the "autentiske menneske"!

Så har en ny blog set dagens lys. Til alle jer, der synes at have læst noget af min vittige pen før, så er jeg også skribent på konservativreaktion.blogspot.com, men i mellem de nogen gange lidt for progressive indlæg, har jeg følt et behov for et sted, hvor jeg selv kan summe over det at være menneske. Denne side er helliget min egen opfattelse af menneskelivet med alle dets valg og de pligter og det ansvar, der følger med. Det handler om ikke bare at følge strømmen, men at tage ansvar for eget liv - at vælge bevægelser og strømninger fra og at blive et "autentisk menneske", som Søren Kierkegaard kalder det. At leve livet handler ikke om at finde lykke, rigdom, kundskab, glæde, kærlighed eller noget andet. Det handler alene om at finde sig selv!

God fornøjelse!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hvad mener du så, det vil sige at finde sig selv?

8:22 AM  
Blogger J. W. said...

At finde sig selv er at vælge at være tilfreds. At vælge ud fra de forudsætninger, man nu en gang har og ikke gå imod sig selv i de valg, man træffer. At man om morgenen vågner liggende ved siden af den rette og kan acceptere dagens rutine. Som Kierkegaard sagde det, så er det at finde sig selv at acceptere "Gjentagelsen" - at have fred i ens tilværelse, at hvile i sig selv.

12:25 PM  

Post a Comment

<< Home