Det autentiske menneske - en forskers bekendelser

Jeg er ph.d.-studerende i historie. Mit job er derfor at afdække de forrygende eksistenser, der har påvirket det samfund, som vi er en del af. Denne blog vil blive dedikeret til at hylde disse eksistenser... og at fortælle upassende jokes.

Name:
Location: Århus, Denmark

Tuesday, May 05, 2009

Tidens dilemma

"... Der er jo ogsaa meget andet, som kan fylde en med Frygt i disse Tider; det har vist aldrig i vor Levetid set saa sort ud for vort arme Fædreland som nu. At Venstres Færd, eller Princip, er den slagne Vej til Anarki og Lovløshed, er for mig en utvivlsom Sag, og derfor kan jeg aldrig gaa med Venstre, hvordan det saa gaar (og det er mig en ufattelig Sag at Kristne, som tjene og lyde paa alle de søgne Dage, kan forblindes saaledes, at de ikke kan se dette). Det er mig heller ingen Tvivl om, at det eneste Middel mod anarkiske Tilbøjeligheder (Bevægelser) er at tage paa dem, der have saadanne, med en rigtig fast Haand; og det kan jo ikke negtes, at det gør Estrup. Men det er min Frygt, at han tager paa en saadan Maade, at han nedbryder mere end han opretholder; ti at Lovlydighed skulde kunne fremmes og indskærpes ved at omgaa Loven, har vist aldrig været set."

- Biskop Thomas Skat Rørdam, januar 1886

0 Comments:

Post a Comment

<< Home