Det autentiske menneske - en forskers bekendelser

Jeg er ph.d.-studerende i historie. Mit job er derfor at afdække de forrygende eksistenser, der har påvirket det samfund, som vi er en del af. Denne blog vil blive dedikeret til at hylde disse eksistenser... og at fortælle upassende jokes.

Name:
Location: Århus, Denmark

Monday, August 28, 2006

Useriøsitet i afgørelsens time!

Denne blog skal ikke ende med at blive en udstilling af min tilværelse, for det er den ganske enkelt for almindelig og uinteressant til, men da det er vore oplevelser i vor tilværelse, der nu en gang leder os til vore tanker og vore valg, så er menneskets oplevelser selve nøglen til dettes tankesæt. På dette punkt kan man godt forstå historiefortællingens fader Herodots ellers noget tynde og, fra en eksistentialistisk synsvinkel, uansvarlige udtalelse: "Circumstances rule men and not men circumstances."

Oplevelsen, jeg vil dele med Dem, kære læser, er min første skoledag på et nyt studium - sidefagsuddannelsen på samfundsfag - som netop er overstået. Jeg havde ingen forventninger til denne dag. Ingen! Jeg var overbevist om, at denne dag kun ville blive en gentagelse af min første skoledag, da jeg i sin tid startede på historie, som er mit hovedfag. På denne dag fik jeg som det første at vide af mine tutorer, at "historiestudiet kun handler om druk"! Hvilken mageløs udtalelse. Hvilket fantastisk vid, der skal til at opsætte netop denne tese. Og hvor skarpt et hoved, der skal til for at fange selve den skjulte mening i dette morsomme budskab! Hvad i alverden skal en sådan udtalelse til for? Det viste sig hurtigt, at holdningen havde spredt sig til store dele af studiet, og en stor del af mit eget hold havde en direkte useriøs tilgang til selve studiet. På selve første skoledag var der endog en, der sagde: "Jeg skiftede hertil fra engelsk, fordi der ikke var nok gang i den!" Så er fokus da først helt væk. Hvis det bliver de sociale arrangementer, der ligger til grund for det, du skal beskæftige dig med resten af din tilværelse, så tager du ikke valget alvorligt.

I gennem vort hele liv vil vi blive stillet over for valg. Nogle er vigtige, andre ligegyldige, men vi vil aldrig kunne vide, hvor vigtige vore valg er, før vi har set konsekvenserne. Derfor er det af stor betydning, at man tager alle sine valg alvorligt og træffer valget med 100% lidenskab lagt bag.

Da jeg i dag begyndte på samfundsfag, oplevede jeg, at tendensen fra mit første år ikke gentog sig. Folk syntes dér meget interesserede i deres nyvalgte fag. Oplysninger blev slugt rå, og alle syntes fantastisk engageret i at komme i gang. Det er sådan, det bør være! Man bør tage sine beslutninger alvorligt nok til også at gå fuldt ud engagerede ind i dem. Dette er den rette måde at træffe et valg på!

Jeg ser frem til to års engageret læsning - og naturligvis også nogle solide og gode venskaber og morsomme fester med menneskene fra min klasse - men jeg vil holde mit fokus klart. Det sidste må ikke ske på bekostning af det første. Helst skulle de hænge sammen...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home