Det autentiske menneske - en forskers bekendelser

Jeg er ph.d.-studerende i historie. Mit job er derfor at afdække de forrygende eksistenser, der har påvirket det samfund, som vi er en del af. Denne blog vil blive dedikeret til at hylde disse eksistenser... og at fortælle upassende jokes.

Name:
Location: Århus, Denmark

Sunday, October 14, 2007

Rejsedagbog fra Jerusalem (kapitel 4)

Planen for i dag var, at vi skulle se det israelske parlament, Knesset. En gaatur paa en times tid lagde vi bag os, foer vi stod foran den egentlig ganske undseelige bygning. Her fortalte en vagt os, at vi maatte vente yderligere 45 minutter for at komme ind, hvilket var en anelse irriterende pga. den enorme hede, men vi brugte tiden i den naermeste park med bl.a. at spise medbragt MatadorMix - ikke en daarlig ide i oevrigt.

Parlamentet rummede megen symbolik og mange kunstneriske detaljer, samtidig med at den var meget simpelt bygget. Bl.a. har Marc Chagall vaeret en meget ivrig leverandoer af kunst til det flotte parlament - bl.a. tre gobeliner over den joediske stats fortid, Udfrielsen, Landflygtigheden og Holocaust, den joediske stats nutid, det samlede joediske folk i en stat fra mange forskellige egne af verden, og den joediske stats fremtid, hvor fred og glaede skal herske. Gennemgaaende var det meget fascinerende.

Derefter stormede jeg selv afsted mod vores hostel og efterlod Anders i gaagaden. Grunden var, at jeg havde glemt min mobil paa vaerelset, og vores store angst for de lokales lange fingre gjorde, at jeg ikke var helt tryg ved det, men telefonen laa der heldigvis endnu. Endnu engang spiste vi frokost i Uafhaengighedsparken, som er et rigtigt hyggeligt sted. Efter at have tullet lidt rundt i byen og have oplevet den muslimske bydels enorme maengder af mennesker og affald, endte endnu en dag ved Graedemuren, hvor vi sad og reflekterede over dagens begivenheder. Endnu engang fik vi taget billeder af de bedende joeder, og Anders fik endda taget et billede af en ortodoks joede og mig selv.

Endnu engang gaar vi formodentlig tidligt i seng.
Endnu engang efter at have lagt flere kilometer bag os.
Endnu engang er solen gaaet ned over Jerusalem!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home